zaterdag, september 17, 2011

gebak en peren














"Met mijn moeder heb ik het nieuws uit Heel besproken. In de tweede wereldoorlog had zij een gehandicapt zusje in Heel zitten. Mijn moeder vertelde net nog dat haar moeder zo blij was toen er eindelijk eens een brief uit Heel kwam. Nieuws over haar dochter en mijn moeders
zusje. De enveloppe bevatte een rekening voor een kist en, als ik mijn moeder
goed begrijp, een soort lijkwade. Joke Steenbergen was al een half jaar dood. Of
de rekening maar even betaald kon worden. Geen oorzaak werd genoemd, geen
condoleances. De tweede wereldoorlog was ongetwijfeld een tijd waarin
communicatie lastig was. Maar sinds de recente berichtgeving omtrent Heel begint
mijn moeder zich af te vragen wat er toch in ‘Gods’ naam gebeurd is met haar
zusje.


Huub Linnenbank - 17-09-2011 " in De Gelderlander

Geen opmerkingen: