vrijdag, mei 04, 2012

Er staat een peer voor mijn raam: vrijheid geef je door. Foute keuzes en politieke delinquenten


Plantage  
Middenlaan 24





De creche



Plantage






Middenlaan  31



  Bron: 
wervingspropaganda roepingen De Voorzienigheid



De perenboom, Renoir


"Tot besluit: een blijvende herinnering aan de verzameldrift van Fritz Gutmann is het door hem aangekochte beeld van Venus en Cupido ofwel Aphrodite en Eros, dat tegenwoordig de tuin van het Heemsteedse raadhuis siert. Het is destijds op speciaal verzoek van ridder Van Rappard in het zicht van de burgemeesterskamer geplaatst."
Dan dus maar een tot besluit 2 erbij want dit las ik, een paar weken terug, en ik meen nogal stellig  op dezelfde pagina waar ik dat bericht over De Perenboom vond;  het enige aspect aan die hele smerige geschiedenis rond Bosbeek waar ik mij heel hartgrondig om kan bescheuren van het lachen en herkende als een essentieel onderdeel van De Voorzienigheid  staat er niet (meer?) bij:
  Starrenburg die bij aankoop van Bosbeek  (voor een belachelijke prijs waarover kennelijk ook eindeloos gedonder is geweest) van Aphrodite en Eros afwilde.  
Waarop de ridder voor een oplossing zorgde. 

Een dermate herkenning dat ik er al jaren terug , verbijsterd starend naar  die grens tussen  geweld en veiligheid  die mijn wezen nooit meer uit zal gaan van die iets meer dan een vierkante meter schuin bovenaan  de ananas en farao trap in erkenning van het bestaan van een grens aan tijd- en ruimtereizen waartegen  ook professor Barabas enthousiasme het dient af te leggen  die foto nam, me dat kruispunt van centimeters toeeigenend, er genoegen  meenemend onderaan die andere trap te blijven, wetend dat ik die nooit op zal  gaan.


De "politieke delinquenten" en de broeders van Heiloo hadden zich - bevrijd en wel - kennelijk niet zo druk gemaakt over de versteende Eros en Aphrodite in de tuin .




't Kan best zijn dat ik het elders las, hoewel....
feit is dat zoals ook De Voorzienigheid laat zien  dat net als strikken op een buik  ook webpagina's gewijzigd (moeten) worden, 't Is maar net wie zich het verleden toe-eigend.
En het zien, natuurlijk.
 De controle van ogen en wat je niet mag zien.
Bah, vies smerig! 
En dáár is in ieder geval De Voorzienigheid tot op perverse stompzinnigheid af gebleken buitengewoon bekwaam in te zijn. 
't Is niet Het Oor, maar wie zich, desnoods verbijsterd starend,  Het Zien, toe- eigend. 

Of zou  het uiteindelijk niet het geheim van Starrenburg zijn geweest maar van dat grappig zwaaiende oude mannetje met dat petje, die andere Mgr.?    

wordt vervolgd. 

Geen opmerkingen: